W dniach 18-19 maja br. w porcie lotniczym Poznań-Krzesiny odbyły się pokazy lotnicze z okazji jubileuszu 70-lecia lotniska w Krzesinach oraz 111-lecia portu lotniczego im. Henryka Wieniawskiego Poznań-Ławica.
Podczas eventu można było podziwiać najlepszych pilotów w ich żelaznych ptakach. Za sterami podniebnych maszyn można było zobaczyć, a po pokazie również porozmawiać z gwiazdami polskiego lotnictwa. Miłośnikom pokazów lotniczych z pewnością nie są obce nazwiska takie jak Artur Kielak, kpt. Maciej „SLAB” Krakowian czy też Łukasz Czepiela, który całkiem niedawno spektakularnie wylądował samolotem na wieżowcu w Dubaju.
Początki lotniska w Krzesinach sięgają 1941 roku, kiedy to niemieckie władze zlokalizowały na tych terenach fabrykę samolotów Focke-Wulfa, przy której powstało lotnisko. Podczas wojny stało się ono celem nalotów amerykańskich, a następnie przejęte zostało przez Armię Czerwoną. Dopiero w 1954 przekazano je Siłom Zbrojnym PRL i docelowo w 2008 roku przekształcono w 31. Bazę Lotnictwa Taktycznego włączoną w struktury NATO-wskie.
Obecny port lotniczy Poznań-Ławica powstał w 1913 roku, kiedy to niemieckie władze zbudowały lotnisko wojskowe. Nad rankiem 6 stycznia 1919 r. zostało ono odbite z rąk niemieckich przez powstańców wielkopolskich. Do dziś akcja odbicia lotniska jest uważana za jedną z najbardziej brawurowych akcji powstańczych, podczas której zdobyto kilkadziesiąt samolotów gotowych do lotu, zakonserwowane części do budowy kilkuset kolejnych maszyn oraz spore zapasy broni. Szacuje się, że zdobyty majątek stanowił równowartość 200 milionów niemieckich marek – był to największy łup wojenny w historii Polski. Zdobyczny sprzęt posłużył do sformowania eskadr lotniczych, które w znaczący sposób przyczyniły się do powodzenia powstania, a w późniejszych latach do walk w wojnie polsko-bolszewickiej (1920 r). W 1921 roku uruchomiono pierwsze regularne krajowe loty pasażerskie z Ławicy, które uznawane są za początek polskiego transportu lotniczego.
Historia polskiego lotnictwa rozpoczyna się na naszych terenach, dlatego pomysł zorganizowania pokazów lotniczych w jego kolebce przyciągnął na lotnisko w Krzesinach wielkie tłumy ludzi. Na dwudniowe pokazy organizatorzy wyprzedali wszystkie bilety, co świadczy o dużym zainteresowaniu wydarzeniem, podczas którego można było zobaczyć w pokazach dynamicznych m.in. ORLEN Grupę Akrobacyjną Żelazny, Zespół Akrobacyjny ORLIK, samolot szkolny M-346 Bielik, nowy nabytek sił powietrznych FA-50, przelot rządowego Boeing’a 737, którym na co dzień podróżują najważniejsze osoby w naszym państwie oraz oczywiście krzesińskiego jastrzębia czyli F-16 Tiger Demo Team.
Dodatkową atrakcją dla odwiedzających wydarzenie była wystawa statyczna sprzętu wojskowego, która znajduje się na wyposażeniu Wojska Polskiego. Pojawiły się m.in. samobieżny przeciwlotniczy zestaw rakietowy, samochód opancerzony Oshkosh M-ATV, Hummer, samoloty Bryza, Mig-29 oraz wiele innych ciekawych eksponatów. Oczywiście dla najmłodszych też nie zabrakło atrakcji i każdy znalazł coś interesującego dla siebie.
Łukasz Bogacz