Strona główna / Aktualności / Podsumowanie kampanii edukacyjnej UML

Podsumowanie kampanii edukacyjnej UML

Urząd Miasta Lubonia zrealizował kampanię edukacyjną w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”, wspieranego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Poznaniu. Kampania, trwająca od 31 sierpnia 2023 r. do 31 grudnia 2024 r., miała na celu podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców oraz promowanie postaw proekologicznych w kontekście zrównoważonego rozwoju, zieleni, walki z suszą i smogiem. Całkowity koszt projektu wyniósł 166 397,00 zł, z czego 149 757,00 zł pochodziło z dofinansowania. 

W ramach kampanii poruszono sześć kluczowych tematów: susza, smog, zrównoważony rozwój, zieleń, deszczówka oraz łąki kwietne. Każdy temat był realizowany w formie modułu tematycznego, który trwał 2-3 miesiące i obejmował konferencje, wydarzenia oraz konkursy organizowane na dedykowanym profilu społecznościowym. Podczas kampanii, wykorzystującej postaci maskotek Siewcy oraz jego zwierzęcych towarzyszy, mieszkańcy mogli przyswoić wiedzę na określony temat w sposób przystępny i atrakcyjny.

Moduły tematyczne

SUSZA: czas trwania: sierpień-wrzesień 2023 r.; postacie: Siewca i Wielbłąd; hasło wiodące: Oczu jak  wielbłąd nie wybałuszaj – nie od dzisiaj dopada nas susza! W module dowiedzieliśmy się, czym jest susza, jakie są jej skutki oraz jak je minimalizować.

SMOG: czas trwania: listopad-grudzień 2023 r.; postacie: Siewca i Leniwiec; hasło wiodące: Nie bądź leniwcem w walce ze smogowym złośliwcem. W module dowiedzieliśmy się, czym jest smog, jakie są jego skutki dla zdrowia, czym palić w piecu oraz jak walczyć ze smogiem w naszym mieście.

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: czas trwania: styczeń-marzec 2024 r.; postacie: Siewca i Mrówki; hasło wiodące: W świecie mrówczego znoju – dąż do zrównoważonego rozwoju! W module dowiedzieliśmy się, czym jest zrównoważony rozwój i jakie są obszary miejskiego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W tym panelu została wystosowana do mieszkańców anonimowa ankieta, która miała na celu zebranie informacji i opinii mieszkańców na temat zieleni miejskiej, terenów zielonych czy kampanii edukacyjnych związanych z ekologią w naszym mieście.

ZIELEŃ:  czas trwania: kwiecień-czerwiec 2024 r.; postacie: Jeleń i Siewca; hasło wiodące: Sadź zieleń – nie bądź jeleń! W module dowiedzieliśmy się o zieleni w mieście, dobrych praktykach, a także o zielonych ścianach.

DESZCZÓWKA: czas trwania: lipiec-wrzesień 2024 r.; postacie: Ryba Leszcz i Siewca; hasło wiodące: Nie bądź leszcz – zbieraj deszcz! W module dowiedzieliśmy się o retencji, bioretencji a suszy, sposobach przechwytywania wody w mieście oraz o sposobach oszczędzania wody.

ŁĄKI KWIETNE: czas trwania: październik-grudzień 2024 r.; postacie: Pchła i Siewca, hasło wiodące: Nie bądź nieznośny jak pchła – wysiewaj łąki gdzie się da! W module dowiedzieliśmy się, czym są łąki kwietne oraz jakie są zależności między łąkami kwietnymi, suszą a smogiem.

Kampania wciągnęła lokalną społeczność w różnorodne działania, w tym 18 konkursów, które angażowały mieszkańców do kreatywnego myślenia o ekologii. Podczas konferencji, które odbywały się w lokalnych placówkach edukacyjnych (Szkoła Podstawowa nr 2, Biblioteka Miejska w Luboniu), eksperci dzielili się wiedzą na temat skutków suszy i smogu oraz sposobów na ich minimalizowanie. Uczestnicy konferencji zdobyli cenną wiedzę na temat praktyk związanych z ochroną środowiska, a także mieli okazję do aktywnego uczestnictwa w warsztatach dotyczących m.in. dobrych praktyk palenia w piecach.

Kampania była promowana zarówno w mediach społecznościowych, jak i podczas miejskich imprez plenerowych (Wigilia Miejska, Dni Lubonia, Przywitanie Lata oraz Zakończenie Sezonu Plaży Miejskiej, Biba w Lasku, EkoPiknik, Wigilia Miejska), co mogło przyczynić się do zwiększenia zasięgu i efektywności działań. Dzięki inicjatywie Urzędu Miasta Lubonia, mieszkańcy mieli okazję uzyskać nie tylko dodatkową wiedzę na dany temat, ale także motywację do wprowadzenia proekologicznych zmian w swoim codziennym życiu.

Opracowanie Beata Spychała

Plakat promujący „Kampanię edukacyjną z zakresu zrównoważonego rozwoju w obszarze zieleni oraz walki z suszą oraz ze smogiem” w latach 2023-2024     graf. Zb. UML

Beata Spychała

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments