3 lipca poznaliśmy wyniki egzaminów klas ósmych, z którymi ósmoklasiści zmierzyli się w maju. Jak prezentuje się Luboń na tle powiatu, województwa i kraju? Która szkoła w naszym mieście wypadła najlepiej?
Wyniki egzaminu klas ósmych | ||||
Język polski | Matematyka | Język angielski | ||
liczba zdających | średni wynik (%) | średni wynik (%) | średni wynik (%) | |
SP1 LUBOŃ | 30 | 53,73 | 50,00 | 66,65 |
SP2 LUBOŃ | 38 | 48,55 | 47,47 | 62,55 |
SP3 LUBOŃ | 44 | 57,61 | 60,18 | 74,47 |
SP4 LUBOŃ | 11 | 58,64 | 51,27 | 48,83 |
SP5 LUBOŃ | 17 | 68,12 | 64,94 | 72,00 |
SP6 LUBOŃ | 18 | 75,67 | 84,67 | 92,06 |
MIASTO LUBOŃ | 158 | 57,96 | 57,87 | 69,94 |
POWIAT POZNAŃSKI | 2404 | 63,79 | 59,53 | 73,62 |
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE | 16389 | 57,48 | 48,57 | 64,37 |
KRAJ | 220 900 | 61,00 | 52,00 | 66,00 |
Tabela: Wyniki opracowane na podstawie materiałów OKE Poznań
Biorąc pod uwagę wszystkie lubońskie placówki, to najlepsze wyniki egzaminu z każdego przedmiotu uzyskali uczniowie Katolickiej Szkoły Podstawowej nr 6, której osiągnięty średni wynik egzaminu podany w procentach z poszczególnych przedmiotów jest wyższy niż średni wynik dla naszego powiatu, województwa, czy całego kraju. Najlepszy średni wynik egzaminu na poziomie 92,06% (!), który został odnotowany w tabeli, dotyczy egzaminu z j. angielskiego, najlepiej, bo na tak wysokim poziomie zdali go uczniowie SP6. Wyniki w tabeli jasno wskazują, że nasi uczniowie mają się czym pochwalić, kiedy weźmiemy pod uwagę średnie wyniki egzaminów odnotowane dla całego woj. wielkopolskiego, nieco gorzej to wygląda, kiedy weźmiemy pod uwagę średnie wyniki tegorocznych egzaminów dla naszego powiatu. Najwięcej uczniów podchodziło do egzaminu klas ósmych w SP3 – 44, a najmniej w SP4 – zaledwie 11. Łącznie do egzaminów przystąpiło w Luboniu 158 uczniów, a w całym kraju 220 900.
Statystyki mówią, że zarówno w Luboniu, jak i w całym kraju najlepiej wypada egzamin z języka angielskiego. Na drugim miejscu plasuje się egzamin z języka polskiego, a najgorzej uczniom poszedł egzamin z matematyki. Nie są to zaskakujące wieści – taka kolejność wyników występuje co roku. W zeszłym roku średni wynik egzaminu z j. polskiego w kraju był o 5 pkt. procentowych wyższy, z matematyki o 1 pkt. procentowy wyższy, a z angielskiego był taki jak tegoroczny. Matematyka od zawsze była piętą achillesową wszystkich uczniów, a wyniki z egzaminów klas ósmych i wcześniej egzaminów gimnazjalnych były zwykle bliskie 50%. Język angielski jak widzimy sprawia uczniom mniej trudności niż język polski – przystępując do egzaminu z naszego ojczystego języka uczniowie najwięcej problemów mają z czytaniem ze zrozumieniem oraz pracą pisemną.
Czy egzamin ósmoklasisty jest ważny? Czy ma aż takie znaczenie? Co decyduje o wyniku? Wielkopolski Kurator Oświaty dr Igor Bykowski wystosował bardzo ważny list, w którym odpowiada na te pytania:
„Wyniki egzaminów to istotny aspekt pracy szkoły, ale chcę podkreślić, że jest to jeden z wielu elementów składowych rzutujących na jakość pracy szkoły jako całości. Obok wyników ważne są np.: atmosfera, która może sprzyjać efektywnemu uczeniu się i zdrowemu rozwojowi psychicznemu; wsparcie psychologiczne i pedagogiczne, które może pomóc uczniom radzić sobie z trudnościami, zarówno w nauce, jak i w życiu osobistym; współpraca między szkołą a rodzicami, czy środowiskiem lokalnym, która jest istotna dla sukcesu edukacyjnego; czy kształtowanie i rozwój umiejętności społecznych, takich jak np. komunikacja, współpraca czy umiejętność rozwiązywania konfliktów. Istotny jest również dobrostan uczniów i nauczycieli, a porównywanie wyników szkół bez znajomości całości kontekstu ich funkcjonowania niekoniecznie jest dobrym sposobem na osiągnięcie tego celu. Zadaniem szkoły jest również przygotowanie uczniów do dorosłego życia, wyposażając ich w niezbędne umiejętności i kompetencje, które pozwolą im radzić sobie w dynamicznie zmieniającym się świecie. Ocena pracy szkoły wyłącznie na podstawie wyników egzaminów nie oddaje zatem pełnego obrazu jej funkcjonowania. Szkoła to bowiem miejsce, w którym rozwijają się różne aspekty osobowości i umiejętności dzieci. Zapewniam, że wyniki egzaminów są ważnym elementem troski zarówno dla Kuratorium Oświaty, jak i dla dyrektorów szkół. Naszym celem jest wspieranie placówek w dążeniu do podnoszenia jakości edukacji, ale także dbanie o wszechstronny rozwój uczniów. Jestem przekonany, że zamiast wskazywania szkół z niższymi wynikami, powinniśmy skupić się na wspieraniu ich w procesie poprawy i dostarczeniu niezbędnych zasobów, które pozwolą im sprostać nowym wyzwaniom zmieniającego się świata. Współpraca wszystkich zainteresowanych stron: nauczycieli, uczniów, rodziców, administracji szkolnej, społeczności lokalnej, a także mediów jest kluczem do osiągnięcia tego sukcesu. Pamiętajmy, że edukacja jest dobrem nas wszystkich, dlatego musimy wspólnie dążyć do jej ciągłego doskonalenia i rozwoju. […].”
Małgorzata Wojsz