Strona główna / Aktualności / Projekt budżetu miasta Luboń na 2022 rok

Projekt budżetu miasta Luboń na 2022 rok

Rosnące problemy samorządów

W ostatnim czasie wszystkie samorządy w Polsce borykają się z relatywnie gwałtownie zmniejszającymi się dochodami i rosnącymi wydatkami. Na dochody samorządów mają wpływ między innymi zmiany podatkowe, które parlament wprowadził w tzw. „Polskim Ładzie Podatkowym”. Dochody naszego Miasta również ucierpią na tych zmianach. Straty, jakie poniosą samorządy na wprowadzeniu zmian mogą Państwo sprawdzić na stronie przygotowanej przez Związek Miast Polskich https://natwojkoszt.pl/. Nawet po uwzględnieniu dotacji inwestycyjnych i rekompensaty przygotowanej przez rząd, dla Lubonia to kilka milionów złotych mniej w budżecie. Kolejnym problemem jest wysoka inflacja oraz podwyżki cen paliw, prądu, gazu, towarów, usług i kosztów wynagrodzeń. Przykładowo wydatki zaplanowane na oświetlenie Miasta w 2022 r. wzrosną w porównaniu z rokiem bieżącym o kwotę 600 tysięcy złotych, czyli ponad 60%. Podobnie jest z innymi kategoriami wydatków. Rosną też koszty gospodarki odpadami, co spowodowane jest m.in. wzrostem ilości odpadów wytwarzanych przez mieszkańców.

Utrzymany priorytet inwestycyjny

Pomimo tych problemów, na 2022 rok została zaplanowana największa w historii Lubonia kwota na wydatki inwestycyjne w wysokości 29 mln zł. Pozwoli to na realizację tak ważnych dla mieszkańców inwestycji, jak przebudowa ulicy Kościuszki, kontynuacja budowy ul. Jaśminowej, Brzozowej i Długiej, rozbudowa Szkoły Podstawowej nr 4, rozpoczęcie budowy budynku komunalnego, zbiornika retencyjnego na Żabince i stacji przeładunkowej odpadów. Wiele z tych inwestycji realizujemy z udziałem pozyskanych dotacji zewnętrznych.

Niezbędne trudne decyzje

Konieczność rozwiązania powyższych problemów oraz realizacji inwestycji wymusiła na nas trudne decyzje. Aby zbilansować budżet Miasto musiało ograniczyć niektóre wydatki bieżące i zaktualizować stawki podatków lokalnych. Niezbędna była korekta stawek podatku od nieruchomości o wskaźnik inflacji. Przykładowo, właściciel 55 m2 mieszkania, z udziałem w gruncie 35 m2 zapłaci rocznie więcej o 4 zł, właściciel domu jednorodzinnego o powierzchni 120 m2, z garażem 30 m2, na działce o powierzchni 500 m2 zapłaci rocznie więcej o 34 zł. Firma, która prowadzi działalność gospodarczą w budynku o powierzchni 100 m2, na działce o powierzchni 1000 m2 zapłaci więcej o 130 zł rocznie.  Zwiększone z tego tytułu wpływy dla Miasta to ponad pół miliona złotych.

Planowana od stycznia 2022 r. nowa stawka opłat za odpady to 33 zł od osoby. Wymusiła ją stale rosnąca ilość odpadów produkowanych w naszych domach, co powoduje wzrost kosztów ich zagospodarowania. Przeciętna ilość odpadów wytwarzanych przez mieszkańca Lubonia w roku 2020 wyniosła 500 kg, w tym roku, jedynie do końca października statystyczny lubonianin wytworzył niemal 75 kg odpadów więcej. To wzrost o około 15% rok do roku. To odpady, których koszt odbioru i zagospodarowania musimy ponieść.

Jako Burmistrz podjęłam kroki, aby ciężar tych kosztów był dla mieszkańców jak najmniejszy. Sukcesem zakończyły się negocjacje z Poznaniem w sprawie możliwości odwożenia odpadów z terenu Lubonia do spalarni (nie udało się to żadnej z okolicznych gmin). Podjęliśmy także kroki w celu zbudowania stacji przeładunkowej odpadów, co pozwoli obniżyć koszty ich transportu. Proponowana stawka opłaty od nowego roku ma wynieść 33 zł od osoby z utrzymaniem przywilejów dla osób kompostujących odpady i posiadaczy Karty Dużej Rodziny. W tym samym czasie stawka u naszych sąsiadów w Komornikach, Puszczykowie czy Dopiewie wyniesie 35 zł.

Małgorzata Machalska
Burmistrz Miasta Luboń

źródło : UML Luboń

Maciej Splisgart

Sprawdź również

Sprzątanie brzegów Warty

X Sprzątanie Brzegów Warty, Odry oraz innych rzek i jezior w Polsce

20 kwietnia (sobota) o godz. 10 na Plaży Miejskiej przy ul. Rzecznej w Luboniu spotykamy …

Życie w Ośrodku Kultury

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *