W dniach od 9 do 30 kwietnia 2021 roku między innymi w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w podpoznańskich Krzesinach odbyły się wspólne polsko-amerykańskie ćwiczenia lotnicze Aviation Detachment Rotation 21-2. Samoloty uczestniczące w zmaganiach można było obserwować również na lubońskim niebie.
Cykliczne szkolenie tym razem miało miejsce w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w pobliżu Łodzi. Będące jednostkami Sił Powietrznych podlegają one dowódcy 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, przeznaczonego do zwalczania obiektów powietrznych, naziemnych i nawodnych przeciwnika. Kolejnym zadaniem jest szkolenie personelu latającego i technicznego, a także zabezpieczenie logistyczne.
Na czas ćwiczeń w obu bazach znalazły się również samoloty amerykańskie. Było to po dziesięć McDonnell Douglas F-15C/D/E Eagle/Strike Eagle z 492. Eskadry 48. Skrzydła Myśliwskiego USAF z brytyjskiej bazy RAF Lakenheath. Do nich dołączyły po dwa Lockheed Martin F-16CM Block50 Fighting Falcon z 480. Eskadry 52. Skrzydła Myśliwskiego USAF z niemieckiego Spangdahlem. Były one wspierane przez samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia obroną powietrzną Boeing E-3A Sentry AWACS. Tankowanie w powietrzu zapewniła latająca cysterna KC-135R Stratotanker. Z kolei personel oraz sprzęt przetransportowały samoloty C-17A Globemaster III oraz C-130J Super Hercules z 37. Eskadry 86. Skrzydła Transportowego USAF.
Nasi piloci uczestniczyli w realizacji zadań na samolotach Lockheed Martin F-16C/D Block52+ Jastrząb oraz Mikojan i Guriewicz MiG-29 Fulcrum. Ich głównym celem było doskonalenie interoperacyjności w ramach NATO, wspólnych procedur oraz taktyki w trakcie misji powietrznych.
tekst i foto: Przemysław Maćkowiak
Niebo nad Luboniem w trakcie ćwiczeń. Para polskich Lockheed Martin F-16 Jastrząb (od strony prawej) oraz para amerykańskich McDonnell Douglas F-15 Eagle wracających na lotnisko w Krzesinach z porannej zintegrowanej misji.
McDonnell Douglas F-15 Eagle o numerach AF84-019 na drodze kołowania przed wieżą kontroli ruchu lotniczego 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Na kadłubie pod owiewką kabiny pilota ma on wymalowane dwie gwiazdy, oznaczające potwierdzone zestrzelenia w dniu 6 lutego 1991 roku dwóch irackich Suchoj Su-25 Frogfoot, podczas operacji wojskowej Pustynna Burza.
Amerykański dwusilnikowy myśliwiec przewagi powietrznej McDonnell Douglas F-15 Eagle zaczęto produkować w 1973 roku. Jest przeznaczony do walki w każdych warunkach atmosferycznych.
Kołujące po lądowaniu amerykańskie F-15 z 492. Eskadry 48. Skrzydła Myśliwskiego z brytyjskiego Lakenheath. Samoloty tego typu po raz pierwszy wzięły udział w ćwiczeniach w Polsce.
Wielozadaniowy myśliwiec Lockheed Martin F-16D Block52+ Jastrząb w wariancie dwumiejscowym lądujący z użyciem spadochronu. Po wygraniu przetargu tego typu samoloty służą od 2006 roku w Siłach Powietrznych RP.
Podchodzący do lądowania w ulewie na lotnisku w Krzesinach szkolno-bojowy Mikojan i Guriewicz MiG-29 UB Fulcrum o numerze 4105. Ten dwusilnikowy frontowy myśliwiec wszedł do służby w Związku Radzieckim w 1984 roku. Do Polski pierwsze egzemplarze trafiły w latach 1989-1990, potem były to zakupy używanych samolotów w Czechach oraz Niemczech. Myśliwiec na zdjęciu na co dzień stacjonuje w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim podporządkowanej 1. Skrzydłu Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina. Na stateczniku pionowym widoczna jest postać patrona jednostki, generała brygady, pilota Stanisława Skalskiego (1915-2004) w drugowojennym mundurze brytyjskim. Umieszczono ją w 2015 roku dla upamiętnienia setnych urodzin tego najlepszego polskiego asa lotnictwa. Baza bowiem kontynuuje tradycje 142. Eskadry Myśliwskiej z 4. Pułku Lotniczego z Torunia, w której podczas Kampanii Wrześniowej 1939 roku dowódcą klucza był legendarny pilot. W sumie Skalski zestrzelił podczas wojny 18 i 11/12 samolotów oraz dwa prawdopodobnie, co daje mu pierwsze miejsce wśród naszych lotników.
Niesamowite zdjęcia! Prosimy o więcej 🙂