Most na Warcie łączący Czapury z Luboniem miał być odpowiedzią na potrzeby mieszkańców i kierowców szukających szybszego dojazdu do centrum Poznania. Pomimo podpisanych umów, obiecany pięć lat temu projekt wciąż pozostaje niewykonany. Zwiększenie kosztów budowy i problemy z dokumentacją środowiskową skomplikowały sytuację, budzącą frustrację wśród lokalnej społeczności.
Głównym zamierzeniem całego przedsięwzięcia jest budowa nowego mostu na rzece Warcie wraz z niezbędnymi dojazdami łączącymi drogę wojewódzką w Luboniu z drogą powiatową w Czapurach. Nowa przeprawa ma stanowić alternatywne połączenie w stosunku do obecnie istniejących przepraw na drogach w Rogalinku i w Poznaniu. Na moście o długości 213 m i szerokości 15,95 m, zaprojektowano jezdnię, chodniki i ścieżkę rowerową. W ramach inwestycji powstaną przystanki oraz pętla autobusowa. Konstrukcja mostu umożliwi także przejazd wojskowego sprzętu ciężkiego. Będzie to pełnoprawna, najwyższej klasy i wytrzymałości obciążeń przeprawa. Dodatkowo na moście, na terenie poligonu Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej, zostanie otwarty posterunek Państwowej Straży Pożarnej, dzięki któremu skrócony zostanie czas dotarcia do pożarów, wypadków, itp. Takich mostów jest tylko kilka w Polsce.
W marcu 2019 r. Powiat Poznański złożył wniosek dotyczący budowy mostu Luboń-Czapury w ramach rządowego programu „Mosty dla regionów”. Kilka miesięcy później inwestycja otrzymała pozytywną opinię Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Koszt inwestycji opiewał na sumę 94 mln zł. Szacowano iż, budowa mostu, rozpocznie się w ciągu trzech lat od daty podpisania umowy.
28 sierpnia 2020 r. zawarta została umowa pomiędzy Wojewodą Wielkopolskim, a Powiatem Poznańskim na dofinansowanie z budżetu państwa kosztów przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji „Budowa mostu nad rzeką Wartą w ciągu nowoprojektowanej drogi powiatowej Luboń-Czapury od drogi wojewódzkiej nr 430 do drogi powiatowej nr 2460 P, gm. Luboń, Mosina, powiat poznański, województwo wielkopolskie”. Koszt przygotowania tej dokumentacji oszacowany został na kwotę 1 940 000,00 zł, z czego 1 552 000,00 zł stanowiło dofinansowanie. Pozostałe 20% kosztów przy równym udziale miały ponieść Starostwo Powiatowe, Miasto Luboń oraz Gmina Mosina. Budowa mostu wywołała spore kontrowersje.
We wrześniu 2020 roku Miasto Luboń informowało, iż uzależnia partycypację w kosztach od uwzględnienia warunków dotyczących rozszerzenie zakresu koncepcji o dalszy odcinek drogi południowej. Umożliwiłoby to budowę wiaduktu lub tunelu w celu bezkolizyjnego przejazdu przez drogę wojewódzką 430 i tory kolejowe. „Budowa mostu przez Wartę niesie za sobą szanse i zagrożenia dla Lubonia. W kwietniu 2019 r., podczas spotkania „Most, który powinien łączyć”, przedstawiłam nasze oczekiwania związane z tą inwestycją. Nie można rozpatrywać budowy mostu bez modernizacji drogi wojewódzkiej ul. Armii Poznań, budowy bezkolizyjnych skrzyżowań, a przede wszystkim bez budowy bezkolizyjnej przeprawy przez drogę wojewódzką i tory kolejowe w ramach tzw. „drogi południowej”. Ponieważ dotąd nie udało się wypracować porozumienia, Miasto nie będzie partycypować w kosztach dokumentacji i budowy mostu…”– wypowiedziała się w 2023 r., na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Miasta Luboń, Burmistrz Lubonia Małgorzata Machalska.
W maju 2024 r. Miasto Luboń wydało decyzję środowiskową, niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę. Zostały w niej zawarte wszystkie wytyczne Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczące ochrony ptaków. Luboń zasugerował określone wysokości prześwitów, na które nie zgadza się Starostwo Powiatowe. Teraz Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyduje o ważności tej decyzji. Jeśli SKO unieważni decyzję środowiskową, to most będzie trzeba przeprojektować, co w konsekwencji oznacza kolejny rok opóźnienia i dwukrotny wzrost kosztów inwestycyjnych, na których pokrycie może nie wystarczyć pieniędzy z rządowego programu „Mosty dla regionów”.
Beata Spychała