Strona główna / Aktualności / Z wizytą u przyjaciół

Z wizytą u przyjaciół

Kontakty nieformalne trwały od 1997 r., natomiast w tym roku minęło 21 lat od podpisania Karty Przyjaźni między Miastem Luboń, Gostyniem i 15 gminami Plateau Est de Rouen we Francji oraz działającymi w nich Stowarzyszeniami: Luboń bez Granic – Stowarzyszenie Centrum Współpracy z Zagranicą, Stowarzyszenie „Dom Europejski” w Gostyniu i Europe Inter Échange. Dokument o przyjaźni podpisano 6 kwietnia 2002 r.

(PAW)

Przyjaźń

Kolejna wymiana mieszkańców Lubonia z zaprzyjaźnionymi rodzinami mieszkającymi na Plateau Est de Rouen w Normandii już za nami. Dzięki działaniom Stowarzyszenia Luboń bez granic i wsparciu władz samorządowych, trwające nieprzerwanie, prawie 30 lat kontakty, nabrały bardzo przyjaznego, czasami wręcz familijnego charakteru.

W tym roku, w dniach 30.06-9.07 do Francji pojechało 48 osób., Dużą część stanowiła młodzież. To cieszy i dobrze wróży na przyszłość. Francuzi są tym faktem mile zadziwieni. Wypowiedzieli wiele pozytywnych opinii o naszej młodzieży, co napawało nas dumą.

Program wymiany , ustalony z Komisją Polską Europe Inter Echanges, dostarczył wielu wrażeń i wiedzy. Grupa była bardzo zdyscyplinowana, kierowcy wyśmienici. Dzięki temu odległość 1 318 km pokonaliśmy w 17 godzin, z dłuższą przerwą w Amiens, gdzie zwiedziliśmy gotycką katedrę, poznaliśmy umiejętności wycofywania autokaru w ograniczonej przestrzeni oraz uprzejmość francuskich policjantów.

Zwiedzaliśmy stolicę Normandii – Rouen, gdzie została spalona na stosie Joanna d’Arc, miasteczko Ry, w którym powstawała powieść G. Flouberta Madame Bovary, bajeczną wioskę Veules Les Rosees z majestatyczną plażą, od lat inspirującą pisarzy i malarzy. Gościliśmy na fermie i obserwowaliśmy koszenie lnu, w uprawie którego Normandia jest światowym liderem.

Niezapomnianych wrażeń dostarczyła dwudniowa wycieczka do Doliny Loary i zwiedzanie zamków w Saumur, Angers i Serrant, wizyta w słynnym ośrodku jeździeckim Cadre Noir i Muzeum Kawalerii oraz w winnicy Saint Pierre.

W drodze powrotnej, cały dzień, najpierw z przewodnikiem a potem jeszcze wg indywidualnych zainteresowań, poznawaliśmy uroki stolicy Francji – Paryża.

Jednak to, co różni wymiany od wycieczek turystycznych, to poznawanie codziennego życia Francuzów poprzez bezpośredni kontakt z rodzinami, które goszczą nas w swoich domach. W przyszłym roku my będziemy przyjmować ich w naszych.

Nous invitons a Luboń! – Zapraszamy!

Wróciliśmy do Polski pełni pozytywnych wrażeń i pięknych wspomnień.

Grażyna Kiercul – Przewodnicząca Stowarzyszenia Luboń bez Granic

Foto. Zb. Grażyny Kiercul

Redakcja GL

Gazeta Lubońska - niezależne pismo i portal mieszkańców Lubonia.

Sprawdź również

Mapka organizacja ruchu na ul. 11Listopada

Zamknięcie ulicy 11 listopada. Wyznaczono objazd

Od 6 maja utrudnienia w ruchu na ul. 11 Listopada, zamknięcie odcinka od ul. Klonowej …

LALS - medale

Święto siatkówki w Luboniu. Rusza Final Four w lidze LALS!

Już w ten weekend czekają nas najważniejsze rozstrzygnięcia sezonu sezonu 2023/24 w LALS (Lubonskiej Amatorskiej …