Strona główna / Aktualności / X Sesja Rady Miasta Luboń

X Sesja Rady Miasta Luboń

Dnia 13 lutego 2025 r. odbyła się X Sesja Rady Miasta Luboń, w której wzięło udział początkowo 17 radnych, w trakcie obrad dołączyła jeszcze jedna radna, co zwiększyło liczbę uczestników do 18. Podczas sesji podjęto osiem kluczowych uchwał, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój miasta. Wśród omawianych zagadnień znalazły się Miejski Plan Adaptacji do Zmian Klimatu, regulacje dotyczące diet dla radnych, a także pomoc finansowa dla Powiatu Poznańskiego w związku z organizacją izby wytrzeźwień. Radni rozpatrzyli także skargę na burmistrza oraz podjęli nowy regulamin dla Straży Miejskiej.

Wsparcie finansowe dla Powiatu Poznańskiego w związku z organizacją izby wytrzeźwień

Zgodnie z art. 39 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, samorządy w miastach liczących ponad 50 000 mieszkańców oraz organy powiatu mają możliwość organizacji i prowadzenia izb wytrzeźwień. Dzięki udzieleniu wsparcia finansowego Powiatowi Poznańskiemu, Miasto Luboń zapewni swoim mieszkańcom dostęp do izby wytrzeźwień, co jest niezwykle ważne dla zdrowia i bezpieczeństwa. W 2025 roku Miasto Luboń przeznaczyło na ten cel kwotę 103 585,00 zł, która pokryje część kosztów związanych z opieką nad mieszkańcami korzystającymi z izby wytrzeźwień. Szacowany całkowity koszt zapewnienia warunków bezpiecznego trzeźwienia dla siedmiu osób dziennie wynosi 1.615.406,00 zł, co stanowi wzrost o około 9,9% w porównaniu do roku 2024. Nasze wsparcie finansowe zostało obliczone na podstawie proporcji liczby mieszkańców Lubonia do całkowitej liczby mieszkańców powiatu. W 2023 roku z izby wytrzeźwień skorzystało 122 mieszkańców Lubonia, a w 2024 roku liczba ta spadła do 101 osób.

Wyniki głosowania: za – 17, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Diety dla Radnych Miasta Luboń 

Rada Miasta podjęła uchwałę dotyczącą ustalenia diet miesięcznych dla radnych w odpowiedzi na skargę złożoną 13 stycznia br. przez Prokuraturę Rejonową Poznań-Wilda. Poprzednia uchwała nie została opublikowana w dzienniku urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Nowa uchwała, zachowując dotychczasową treść, zostanie opublikowana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ustalono, że wysokość diet wynosi 2,2-krotność kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Dieta radnego będzie pomniejszana o ewentualne potrącenia za nieobecności na sesjach Rady oraz posiedzeniach komisji. Ustalone diety miesięczne są następujące: przewodniczący rady – 75%, wiceprzewodniczący rady – 60%, przewodniczący komisji – 60%, sekretarz komisji – 55%, pozostali radni – 45%. Diety nie podlegają kumulacji – radny ma prawo do jednej wyższej diety. Potrącenia za nieobecności wynoszą od 5% do 25%, w zależności od liczby komisji, w których radny jest członkiem. Łączne potrącenia nie mogą przekroczyć 90% należnej diety.

Wyniki głosowania: za – 17, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Delegacje dla Radnych Miasta Luboń

Zgodnie z art. 25 ustawy o samorządzie gminnym oraz odpowiednimi przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Rada Miasta Luboń omówiła uchwałę dotyczącą zwrotu kosztów przejazdów radnych korzystających z prywatnych samochodów w celach służbowych. Proponowane stawki za jeden kilometr przebiegu są następujące: dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm³ – 0,89 zł, dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm³ – 1,15 zł. Zgodnie z uchwałą, stawki za jeden kilometr przebiegu będą ulegały zmianom wynikającym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Czynności związane z poleceniem wyjazdu służbowego dla Przewodniczącego Rady będą wykonywane przez I Wiceprzewodniczącego Rady. W przypadku jego nieobecności, zadanie to przejmie II Wiceprzewodniczący Rady.

Wyniki głosowania: za – 17, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Skarga na Burmistrza Miasta Luboń

Rada Miasta podjęła uchwałę dotyczącą skargi pana K.W. na Burmistrza Miasta Luboń, związaną z działaniami pracownika Urzędu Miasta. Po szczegółowym rozpatrzeniu sprawy, Rada uznała skargę za niezasadną. Pan K.W. obecny na sesji Rady Miasta, miał możliwość wyrażenia swoich uwag dotyczących działalności Urzędu. Po ogłoszeniu wyników głosowania opuścił salę. Skarga pana K.W. dotyczyła odmowy poświadczenia podpisu w zaświadczeniu o pozostawaniu przy życiu, które miało być wykorzystane do celów emerytalnych. W dniu 15 października 2024 roku, skarżący zgłosił się do Urzędu Miasta w Luboniu w celu uzyskania takiego poświadczenia na zagranicznym formularzu. Odmowa, jaką otrzymał, była zgodna z przepisami prawa, które jasno określają, że to notariusz jest jedyną osobą uprawnioną do poświadczenia pozostawania przy życiu w miejscowościach, gdzie znajdują się kancelarie notarialne. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Luboń, podczas posiedzenia w dniu 8 stycznia 2025 roku, szczegółowo rozpatrzyła skargę pana K.W. i doszła do wniosku, że jest ona bezpodstawna. W uzasadnieniu podkreślono, że działania pracownika Urzędu Miasta były zgodne z obowiązującymi przepisami, a sama odmowa poświadczenia dotyczyła czynności, które nie leżały w kompetencjach Burmistrza. W piśmie z dnia 22 października 2024 roku, skierowanym do pana K.W., wyjaśniono, że zgodnie z art. 100 ustawy Prawo o notariacie, jedynie notariusz może poświadczyć pozostawanie osoby przy życiu. Pismo zawierało również informacje na temat procedur związanych z poświadczeniem oraz wskazanie na konieczność skorzystania z usług notariusza.

Wyniki głosowania: za – 18, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Regulamin Straży Miejskiej Miasta Luboń

Zgodnie z art. 18 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 8 ustawy o strażach gminnych, został przyjęty regulamin Straży Miejskiej Miasta Luboń. Regulamin ten określa zasady funkcjonowania naszej Straży, która działa w strukturze Urzędu Miasta Luboń na prawach wydziału, a jej siedziba znajduje się w Luboniu. Terenem działania Straży Miejskiej jest obszar administracyjny Miasta Luboń. Komendant Straży Miejskiej, który kieruje jej pracą, reprezentuje ją na zewnątrz i wykonuje swoje zadania przy pomocy Komendy Straży. W skład Komendy Straży wchodzi Komendant, w zależności od potrzeb od czterech do 15 strażników Straży Miejskiej oraz pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pomocniczych i obsługi. W ramach Straży Miejskiej Miasta Luboń zostaną utworzone następujące referaty: Referat ds. wykroczeń, Referat ds. ochrony środowiska, Referat ds. profilaktyki społecznej. Nadzór nad działalnością Straży sprawuje Burmistrz Miasta, a Wojewoda Wielkopolski, przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu, sprawuje nadzór w zakresie wykonywania uprawnień oraz użycia środków przymusu bezpośredniego. Regulamin precyzuje także zadania administracyjne Straży, w tym przygotowywanie materiałów dla organów Miasta oraz prowadzenie rejestru skarg i wniosków. Zostały określone zasady dotyczące przeszkolenia aplikantów, które obejmują znajomość przepisów, kurs samoobrony oraz zasady obchodzenia się z bronią. Komendant Straży przedkłada Burmistrzowi program działania Komendy na kolejny rok, który zawiera w szczególności zadania własne, terminy realizacji oraz osoby odpowiedzialne za ich wykonanie.

Wyniki głosowania: za – 18, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Miejski Plan Adaptacji do Zmian Klimatu dla Miasta Luboń

Rada Miasta podjęła decyzję o przystąpieniu do sporządzania Miejskiego Planu Adaptacji do Zmian Klimatu, w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz Prawo ochrony środowiska (czas realizacji – 30 miesięcy). Miejski Plan Adaptacji ma na celu zmniejszenie podatności naszego miasta na zmiany klimatyczne oraz poprawę jego zdolności przystosowawczych, adaptacyjnych. Dokument ten uwzględni specyfikę geograficzną, społeczną i gospodarczą Lubonia oraz zaproponuje konkretne działania mające na celu ochronę przed skutkami zmian klimatycznych. Podstawą działań będzie „Strategiczny Plan Adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu”, który wyznacza kierunki dla całej Polski. Miejski Plan Adaptacji ma na celu przygotowanie Lubonia na potencjalne zagrożenia, zwłaszcza te związane z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi. Przygotowany dokument będzie oparty na obowiązujących przepisach oraz wytycznych zawartych w „Podręczniku adaptacji dla miast”. Planuje się również uwzględnić już istniejące dokumenty planistyczne i programowe, co pozwoli na spójną politykę miejską w zakresie ochrony środowiska. Miejski Plan Adaptacji ułatwi pozyskiwanie dofinansowań, które mogą wspierać rozwój zielono-błękitnej infrastruktury oraz pomogą w optymalizacji zużycia wody w naszym mieście.

Wyniki głosowania: za – 18, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Kolejna XI Sesja RML odbędzie się 13 marca o godz. 16.

(red.)

Beata Spychała

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments