Strona główna / Aktualności / Nowy operator hulajnóg w Luboniu – odpowiedź na artykuł

Nowy operator hulajnóg w Luboniu – odpowiedź na artykuł

W nawiązaniu do artykułu Pana Jakuba Jackowskiego (https://www.gazeta-lubon.pl/2023/nowy-operator-hulajnog-w-luboniu/) – stanowisko Miasta Luboń.

Parkingi dla hulajnóg

Miasto Luboń nie przewiduje utworzenia stref mobilności dla hulajnóg. Strefy, które autor artykułu opisuje w Poznaniu, są tworzone w centrum miasta. W dzielnicach peryferyjnych z uwagi na różnorodną zabudowę nie praktykuje się wyznaczania takich stref. Determinowane jest to trudniejszym dostępem do alternatywnych środków transportu. Miasto Luboń wspólnie z dwoma operatorami hulajnóg, wyznaczyło strefy relokacji przez operatorów, wykorzystując do tego infrastrukturę po stacjach rowerów miejskich. Zaznaczę, że oprócz hulajnóg każdy mieszkaniec może skorzystać z ogólnodostępnych miejsc postojowych przypinając rower. Warto dodać, że w celu utrzymania porządku w przestrzeni miejskiej użytkownik korzystający z hulajnóg przy ich oddaniu, musi wykonać zdjęcie prawidłowo zaparkowanej hulajnogi. Mając na uwadze powyższe argumenty, nie chcemy ograniczać mieszkańcom swobodnego dostępu do alternatywnych środków transportu. Każdy element, mogący zastąpić korzystanie z samochodu stanowi wartość dodaną w systemie transportowym miasta.

Popierając rozwój alternatywnych środków transportu, zwracamy uwagę na aspekt, jakim jest kwestia bezpieczeństwa. Dlatego Miasto Luboń prowadzi kampanię edukacyjną wśród dzieci i młodzieży w lubońskich szkołach podstawowych. Od kilku lat Straż Miejska w trakcie specjalnych lekcji omawia kwestie dotyczące bezpieczeństwa na drodze. W najbliższym czasie strażnicy będą zwracać szczególną uwagę na zasady bezpiecznego poruszania się hulajnogami, których do niedawna jeszcze nie było w przestrzeni publicznej. Wypadek z dnia 1 października br. z udziałem dwójki nieletnich pokazuje, że edukacja w zakresie poruszania się na hulajnogach jest niezbędna i zapewnimy ją w jeszcze szerszym zakresie.

Dlaczego nie powstały ścieżki rowerowe na ul. Kościuszki i ul. Żabikowskiej?

Na etapie prac projektowych poddaliśmy analizie kwestię utworzenia ścieżki rowerowej na ul. Kościuszki oraz ul. Żabikowskiej. Z uwagi na ograniczenia w parametrach pasa drogowego, w przypadku usytuowania ścieżki rowerowej po jednej ze stron ulicy Kościuszki konieczna byłaby wycinka drzew. Po rozważeniu wszelkich „za” i „przeciw”, podjęliśmy decyzję o odstąpieniu od wariantu ścieżki kosztem drzewostanu. Głównym uzasadnieniem wybrania przez Miasto wariantu przebudowy z pominięciem ścieżki rowerowej była obawa przed utworzeniem w tym miejscu wyspy ciepła. Taki stan rzeczy narażałby użytkowników ulicy (pieszych oraz rowerzystów) na poruszanie się w omawianej przestrzeni bez nawet najmniejszej ochrony przed spalinami i upałem. Zważywszy na fakt, iż jest to jedna z najbardziej ruchliwych arterii miasta, taki wariant z pewnością wywołałby słuszne protesty społeczne (w tym licznych mieszkańców ul. Kościuszki), którzy nie poświęciliby drzew dla ścieżki rowerowej. Należy również nadmienić, że ewentualne przesadzenie najmłodszych drzew wiązałoby się z ogromnymi kosztami, nie dając jednocześnie gwarancji zaadoptowania ich w nowym miejscu. Dodatkowo, myśląc o ścieżce rowerowej na odcinku ul. Kościuszki, między Unijną a Sikorskiego, musielibyśmy liczyć się z koniecznością pozbawienia mieszkańców osiedla Lubonianka części i tak już deficytowych miejsc parkingowych. Podsumowując, to właśnie te kwestie w głównej mierze przesądziły o braku ścieżki rowerowej w projekcie modernizacji ul. Kościuszki. Podobna sytuacja ma miejsce na ul. Żabikowskiej, jednak z uwagi na szerokość pasa drogowego zaprojektowano ścieżkę rowerową na ul. Żabikowskiej na odcinku od ul. Wschodniej do ul. Szymanowskiego. Lokalizacja ścieżki na dalszym odcinku wiązałaby się z wycinką drzew o dużej wartości przyrodniczej. Na koniec odnosząc się do kwestii utworzenia kontraruchów na ul. Żabikowskiej i Kościuszki wyjaśniam, że z uwagi na dwukierunkowy ruch na wskazanych ulicach nie ma możliwości utworzenia kontraruchu. Kontraruchy tworzy się na ulicach jednokierunkowych, a Miasto Luboń nie przewiduje zmiany organizacji ruchu dotyczącej kierunku jazdy na wskazanych ulicach.

Burmistrz Miasta Luboń Małgorzata Machalska

Przygotował: Bartosz Wilczek 

bartosz.wilczek@umlubon.pl 

Redakcja GL

Gazeta Lubońska - niezależne pismo i portal mieszkańców Lubonia.

Sprawdź również

Dni Gminy Mosina 2024

Dni Mosiny, odbędą się w terminie od 24 do 26 maja 2024. Mosina przygotowała dla …

Lubońska Amatorska Liga Siatkówki - mecz

Zakończenie XVII sezonu Lubońskiej Amatorskiej Ligi Siatkówki

XVII sezon Lubońskiej Amatorskiej Ligi Siatkówki 2023/24 za nami. I to kolejny rekordowy: – 56 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *